Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

zaterdag 27 oktober 2012

Een bijzondere forellenvijver


Ik vis in principe niet voor de pot maar voor forel maak ik graag een uitzondering. Wat me vaak tegenstaat is dat forellen vissen dikwijls in een troosteloze betonnen bak plaatsvindt. En je weet vaak ook wat je gaat vangen: regenboogforel. En daar hangt vaak een pittig prijskaartje aan. Zeker als je uren zit te vissen voor niks terwijl die ervaren buurman jouw uitgezette vis doodleuk mee naar huis neemt.

Het goede nieuws is dat het ook anders kan. In een schitterende landelijke omgeving waar we kans maken op drie soorten forellen! Regenboogforel, Atlantische forel en bronforel! Je betaalt alleen wat je vangt. Per kilo € 8,50. Heel goedkoop is het niet per kilo maar niets vangen is ook niets betalen. Dus de eigenaar zal er alles aan doen zodat jij vangt. Flink wat forel dus waardoor de kans wel heel klein is dat je zonder vis naar huis gaat. En voor een paar Euro meer worden ze ook nog ter plekke schoongemaakt voor je. Vergeef me mijn luiheid beste lezer…

Er zijn vervelendere plekken om te vissen
Voor de meeste soortenjagers is de bronforel de meest interessante soort. Die herken je aan de witte randen aan de vinnen die onder het lichaam zitten. Diezelfde randen helpen je nogal om hem te vinden. Want waar de rest van het lichaam perfect gecamoufleerd is lichten deze randen op als een reflector onder water. Ik en Manolo hadden de mazzel dat we een hele vijver voor ons alleen hadden en we konden rustig zoeken waar de bronforel zat.
Bronforel gespot!
Bronforel
Indrukwekkende muil
Als je nu nog aan het lezen bent zul je vast willen weten waar deze vijver te vinden is. Deze ligt enkele kilometers ten Zuiden van Maastricht in de Voerstreek (Belgiƫ).

Visserij van de Berg: Berg (straatnaam) 3790 (postcode) St Martensvoeren / St Pietersvoeren

Telefoonnummer voor meer info: +32479-539046

Er zijn zes vijvers. Elke vijver heeft andere regels en andere vissoorten. Wat voor elke vijver geldt is maximaal 1 hengel per persoon en blinkers of lepels zijn niet toegestaan. Vis levend terugzetten mag alleen in de fly fish only vijver. Wat je buiten deze vijver vangt moet je oppeuzelen.
Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer