Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

woensdag 22 juli 2009

Soortenjagen op Madeira

Madeira is een Portugees eiland waar volgens Fishbase maar liefst 590 vissoorten zijn te vangen. In de haven van Funchal zijn diverse mogelijkheden om vanaf de kant te vissen of met een boot mee te gaan. Er is zelfs een hengelsportzaak in de haven waar onder andere zagers te krijgen zijn. Zelf heb ik alleen vanaf de kant een hengeltje uitgegooid. Totaal gefascineerd door de enorme aantallen harders met brood gaan vissen. Ondanks dat de vissen gretig waren was het niet eenvoudig om ze daadwerkelijk te haken en vangen. Tussen de harders door zaten ook vuurzeebrasems.

Diklipharder
Vuurzeebrasem
Goed kijken waar je mag vissen want zelf presteerde ik het om direct achter het bord 'proibido pescar' te gaan vissen. Dat is blijkbaar Portugees voor verboden te vissen... Mijn onnozelheid was niet gespeeld en het bleef bij een waarschuwing. Even verderop was vissen wel toegestaan en daar wist ik nog eens drie soorten te vangen.

Pauwlipvis
Bandzeebrasem
Bokvis



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer