Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

woensdag 17 augustus 2011

Soortenjagen op Lanzarote

Lanzarote is één van de Canarische eilanden. Op deze Spaanse eilandengroep komen ruim 500 soorten vissen voor. Daar zal heus wel wat tussen zitten wat een soortenjager nog niet in zijn soortenlijstje heeft staan. Het is ook een plek waar de zon heerst en regen iets uitzonderlijks is. Het hele jaar door kun je er terecht in je T-shirt. Je kunt er gewoon met de Euro betalen en de vliegreis duurt een uurtje of vier vanuit Nederland. Vaccinaties zijn niet nodig en je hoeft ook niet bang te zijn dat je om de haverklap naar het toilet moet omdat je darmen overstuur raken van allerlei exotische bacillen.

Het appartementje waar wij verbleven was in Puerto del Carmen. Een levendig plaatsje aan de kust. Ver lopen om vis te vangen was niet nodig. Het viswinkeltje dat uiteraard wel ver lopen was bleek bij aankomst failliet te zijn. Zagers en zeepieren kon ik helaas vergeten. Erg jammer, want dit zijn wel de aassoorten die goed op de haak blijven zitten en een grote aantrekkingskracht hebben op onze vrienden met vinnen. Er zijn voldoende mogelijkheden om met een charter op zee te gaan vissen. Ook big-game fishing is mogelijk voor de hengelaar met de ruimere portemonnee. Aangezien ik met mijn vriendin op vakantie was (die het niet zag zitten om een hele dag zeeziek te zijn voor iets wat niet haar hobby is) heb ik me beperkt tot het vissen vanaf de kant.
Hagedisvis
Rotspoelslijmvis
Vanaf de kant zijn er genoeg mogelijkheden om een leuk aantal soorten te vangen. Je belangrijkste zintuig bij het vissen zijn je ogen. Het water is kristalhelder en zeker met een snorkel kun je gewoon zien wat er zoal rondzwemt en vooral waar.
Gewone zeebrasem

Bandzeebrasem
Bij het verkennen zag ik een Engelsman met een stuk kunstaas te vissen waar een gemiddelde haai angst voor heeft. De beste man had wel genoeg tijd om een six-pack te kweken maar niet genoeg tijd om te kijken of er überhaupt wel iets zwemt wat groot genoeg was om zijn kunstaas te grazen te nemen. Tijdens het snorkelen had ik niets zien zwemmen wat groter was dan een halve meter. Dat was dan ook zo’n beetje de grootte van zijn aasje…
Gestreepte bokvis

Pauwlipvis
Tijdens het snorkelen zag ik ineens een hoop gele korreltjes. Maïs. Op een rotspunt bleek een sympathieke Nederlandse karpervisser te zitten die doodleuk viste zoals hij thuis op karper viste. Na een leuk gesprek wist ik hem duidelijk te maken dat geen enkele vis interesse had in maïs terwijl ze er in overvloed rondzwommen.
Blauwvinmonniksvis


Gevlekte dwergtarbot

De tip die ik deze man gaf was vissen met stukjes gamba. Deze garnalen zijn verkrijgbaar bij elke grotere supermarkt en niet duur. Een haakje nummer 10 voldeed prima. Op de zink vissen met een rolloodje van een grammetje of 10 was goed voor de bodemvis en een foreldobbertje van 4 gram laten driften met de stromingen werkte prima voor de vis die wat hoger zwom. Als je in de buurt van badgasten vist is het overigens wel zaak om alert te vissen. Vrouwelijk schoon aan de haak slaan kan beter in de disco geschieden.
Madeirese schorpioenvis
Al met al heb ik in totaal 20 uur gevist in een week tijd en dat heeft me 12 soorten opgeleverd. Dat hadden er veel meer kunnen zijn. Er kwamen me nog wat soorten los waaronder een prachtige murene. Nu had ik me beperkt tot hengelen tijdens de hete middaguren. Als je ’s avonds zou gaan zou je waarschijnlijk andere en ook grotere vissen kunnen vangen die dan dicht aan de kust durven te komen. Niet elke vis is immers gecharmeerd van zwemmende mensen.
Harige slijmvis
Ik had ook geen zwaar lood bij in verband met het extra gewicht wat dan in de reiskoffer zou komen. Met zwaar lood had ik verder kunnen gooien en dat had ook weer nieuwe soorten kunnen opleveren. De tien gram lood wat ik nu gebruikte zonk zo langzaam dat het aas vaak werd gegrepen door de pauwlipvissen nog voordat het op de bodem lag. Mooie vissen om te zien maar groot worden ze niet en ze zaten er te massaal. Een doos gamba’s waarmee ik wel 150 keer mijn haak kon bevoorraden was in middagje vissen gewoon op. Bedenk overigens wel dat niet elke aanbeet raak is. De rifbewoners zijn allemaal uitgerust met tandjes die het aas zo eraf kunnen peuzelen zonder gehaakt te worden. Diezelfde tandjes wil je ook niet in je vingers hebben. Neem dus in ieder geval een tangetje mee. Sommige vissen kun je beter zelfs niet met de handen aanraken omdat ze in het bezit zijn van gif. Zorg ervoor dat je weet hoe een stekelrog, murene, pieterman of schorpioenvis uitziet want dit zijn soorten die je vakantie kunnen verpesten. Verder is het ook niet aan te raden om op een zee-egel te gaan staan.
Parellipvis
Tenslotte is het handig om te weten dat de lokale vissers meestal beter kunnen vissen dan de gemiddelde toerist die daar voor het eerst in zijn leven een hengeltje uitgooit. De kunst afkijken van hen is geen schande. Het thuisvoordeel geldt ook voor de vissport. Ze geven zelfs graag tips in ruil voor een visje in hun pan. Samengevat hebben we er een fantastische vakantie gehad met goed weer, goed eten, leuke excursies en een bevredigende vangst. Ik kan dit eiland elke soortenjager aanbevelen!
Madeirese grondel















4 opmerkingen:

  1. Mooie vissen, en schitterende plek om te vissen. Ik zit te online te kijken naar Peli koffers, waarin ik m'n visuitrusting veilig kan meenemen op reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pareltjes...ga je vaker nr die eilanden? Ik zit nu op Tenerife te vissen en ving er een die jij niet ving: de macronesische puffervis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke vis die puffer Ben. Ben er 1x geweest maar er zijn genoeg soorten die ik nog niet heb daar. Ooit keer ik terug

      Verwijderen
    2. Daar kwam gister en vandaag nog bij: de pagrus pagrus en serranus cabrilla (moest ik wel wat dieper water opzoeken). Verrukkelijk in de pan..

      Verwijderen

Reageer