Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

zondag 22 september 2013

Spinneren (Deel 2)

Helaas weinig tijd om te vissen. Wat doe je dan als je toch iets wilt vangen? Af en toe een uurtje met kunstaas smijten. Eindelijk begint de overvloedige plantengroei af te nemen en de roofvis wil een speklaag aanleggen voor de winter. Heel erg veel succes had ik niet afgelopen maand en grote monsters waren het ook niet. Maar dat geeft helemaal niks, want door die korte tijd weet je dat je blij mag zijn met elke vis. Zoals de foto's verderop ook laten zien neem ik tegenwoordig de moeite om een onthaakmatje mee te nemen. Opgerold past het gemakkelijk in een rugzak en het weegt gewoon niks. En de vis zal je dankbaar zijn dat hij niet op stenen of afgeknakte rietstengels ligt.
Roofblei

Snoek
Behalve roofblei en snoek wist ik ook winde en baars te verleiden. Helaas niet fotogeniek of groot genoeg bevonden. Op zich een leuk aantal soorten maar ergens begint het steeds meer aan me te knagen dat ik de triple nooit op één dag heb kunnen verwezenlijken. De triple betekent in het roofviswereldje: snoek + snoekbaars + baars. Ik vraag geen medelijden van de lezer maar ik vind het toch een smetje op mijn ruim twintigjarige viscarrière. Drie of meer soorten roofvis op een dag is me vaker gelukt. Je kunt behoorlijk wat combinaties verzinnen met roofblei, snoek, winde, snoekbaars, baars, kopvoorn en beekforel. Helaas allemaal valse triples tot nu toe. Misschien dat de triple volgend jaar lukt. Want de factor tijd is dan wél een belangrijke factor om die missie te laten slagen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer