Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

donderdag 29 mei 2014

De speer van de Noordzee

Doel van deze visdag is de speer van de Noordzee vangen. Geep dus. Het is een maffe vis om te zien. Absoluut geen zwaargewicht maar toch een leuke targetvis. Over geep vissen is voldoende te vinden op internet. Kort en krachtig samengevat is dit een prima recept om er eentje te vangen:

Waar? De dijk van Westkapelle. Auto staat gratis en pal achter je, ideaal.
Wanneer? Van april tot en met september.
Hengel? Een pook die ver kan werpen.
Dobber? Een geepdobber.
Onderlijn? Anderhalve meter 18/100 nylon.
Haak? Haakje maat 8.
Aas? Een flinterdun stukje zalm met wat huid.
Overige zaken waar je op moet letten? Bij een rustige zee en helder water stijgen je vangstkansen.

Uiteraard was er een flinke branding die de nodige troebelheid veroorzaakte toen ik kwam opdagen met mijn heavy feeder werpkanon. Maar ja geen aas ingooien is sowieso niks vangen.

Ver gooien heeft als nadeel dat je de dobber slecht ziet...
Er wordt wel eens beschreven dat je de vis ziet jagen. Dan weet je ook waar je ongeveer moet gooien. Dat geluk had ik niet. Mijn buurvissers lieten zien hoe het niet moest. Ze hadden moeite om tien meter ver te gooien. Midden in het golfslagbad dus terwijl geep helemaal niet van een troebele wasmachine houdt...

Niet dat het mij zo geweldig verging maar ik wist er tenminste nog eentje te vangen. Target binnen!
Geep

Tandjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer