Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

woensdag 8 januari 2020

Zouden ze ondiep liggen?

Met de nieuwe dropshot hengel de Eijsder Beemden in met hoop op een snoekje. Het stuk water waar ik het wil proberen is helder en ondiep. Hopelijk klopt mijn theorie. Een zachte winter waardoor de snoek zomaar op het idee zou kunnen komen om al op de paaiplaatsen te gaan liggen.

Heel behoedzaam sluip ik om maar niks weg te jagen. Het is zo helder dat ik twijfel aan mijn strategie. Gevoelsmatig zou ik elke snoek moeten zien liggen. Tot mijn verbazing zie ik hier en daar wat kleine visjes. Zo klein dat het wel bijna bittervoorn moet zijn. De eenjarige blankvoorn, winde en roofblei zal nu een centimeter of tien moeten zijn. De visjes wat ik nu zag waren hooguit vijf centimeter.

Helder en ondiep

Helaas nog geen respons op het kunstaas. Even niet opletten bij het inwerpen en het eerste vogelnestje is een feit. Na alles weer in orde gemaakt te hebben vliegt een Ondex in het prikkeldraad. Dit probeerde ik niet heel subtiel op te lossen en ik zie een kolk van een vluchtende vis...

Deze kans is verspeeld maar wel een opsteker dat er iets ondiep lag. Een flinke poos later zie ik weer een kolk. Toch niet weer een vluchtende vis? Was nochtans voorzichtig. De Ondex werd de worp erop klemvast gepakt. Omdat het daar maar een halve meter diep was zag ik dat het een prima formaat was.

Die leek wel een meter was mijn gedachte. Snel weg met die gedachte want het kan alleen maar tegenvallen als ie straks op de kant ligt. Zo ver was het nog niet. Heel erg blij was de vis niet om mij te zien en sprintte diverse keren weg.

Om de vis te landen met de hand moest ik door een meter blubber en afgestorven rietbedden. Ik zag het al helemaal voor me dat de laars vol water ging lopen. Met meer geluk dan wijsheid blijft alles droog en ik heb de vis op de kant.

Net een kinderhandje

Wat een bak. Zonder te meten wist ik dat het een PR voor me was. Het meetlint gaf 97cm aan. Helemaal gelukkig zet ik de snoek terug. Wat een geweldige vangst.

Snoek 97cm

De dag kan niet meer stuk en ik heb nog een uur voordat de kinderen uit school gehaald moeten worden. In dat uur kom ik erachter dat mijn linkerlaars aan de rechterzijde zit en vice versa. Nog een Ondex aan een boom geofferd en een tweede vogelnestje geproduceerd. Het is dat "amateurvisser" al geclaimd is...





4 opmerkingen:

  1. Jammer dat ze net geen meter is ! Maar toch een prachtig exemplaar Frank. Het einde van het verhaal doet me aan meerdere leuke anekdotes denken. Met veel plezier trouwens .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks buurman. Die meter komt nog wel een keer. Zo blijft er wat te wensen over.

      Verwijderen
  2. Prachtig verslag Frank..
    Schitterende vangst en leuke originele blog..
    Leuk!
    Complimenten..

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer