Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

vrijdag 8 mei 2015

Op zoek naar pos

Op zoek naar pos? Zoveel soorten en die heb je nog niet? Ik heb hem eerder gevangen. Alleen heb ik nog geen foto ervan omdat ik nooit de moeite heb genomen om hem te fotograferen. Het is best een mooi visje en de wens om op hem op de foto te krijgen werd steeds sterker. Vismaat Manolo had hem nog helemaal niet dus vele plannen werden gesmeed om pos te vangen. Mijn laatste pos dateerde van 2007. Acht jaren daarna nul possen... Ook niet op de plekken waar vroeger altijd wel eentje te vangen was. De Zuid-Willemsvaart en Kanaal Wessem-Nederweert waren prima stekken voor dit beest. Waren. Vele pogingen liepen op niks uit. Super helder water plus een invasie van exotische grondels hebben van de pos een zeldzaamheid gemaakt op mijn thuiswateren.

In een helder moment bedacht ik me dat ik tijdens mijn (onberispelijke) studententijd pos had gevangen in een vijver bij Strijthagen. Zouden ze er nog zitten? Vis nummer twee was de pos voor Manolo. Ik volgde zijn voorbeeld een uur later. Mission accomplished! Bovendien weer sinds lange tijd een fatsoenlijke blankvoorn gevangen.

Pos

Fatsoenlijke blankvoorn


4 opmerkingen:

  1. Nu je het zegt... je hebt gelijk! Vroeger ving ik (o.a. tijdens het palingvissen met worm) veel pos. Het is lang geleden dat ik er een heb gevangen, zelfs niet als ik met worm op karper vis. Maar goed, jij hebt je doel weer bereikt. Leuk!

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Minder populaire visjes worden amper gemist als ze er niet meer zijn. Kan me ook niet voorstellen dat er ooit een pos herintroductie traject zal plaatsvinden ;)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Blij zijn met een pos is ook erg pos-itief. Doen maar weinig vissers me na.

      Verwijderen

Reageer