Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

donderdag 25 mei 2017

Ravotten op de steiger

Een zomerse dag. Een prima gelegenheid voor schoonvader Peter die zijn gloednieuwe feeder graag voor het eerst krom wil zien gaan. Het plan was de Eijsder Beemden. Er was echter een of ander evenement dat de toegang blokkeerde. Plan B was de Geusselt.

Sky blue
Tot mijn verbazing bijna geen enkele visser te zien ook al arriveerden we midden op de dag. We hadden de steiger voor ons alleen. De kinderen waren ook mee. Lekker rondrennen op de planken. Af en toe wat dingen in het water gooien. Mijn hoop op zeelt was al bijna nul.

Genieten
Toch presteerde Peter het om in goed een uur drie zeelten achter elkaar te vangen. Wat een fantastische start! De grootste van de kinderen had zelfs een beetje angst voor de joekels wat opa ving. Kleintjes vond ie wel oké. De kleinste van de kinderen vond juist de grote vissen het leukste. Gelukkig, toch nog 1 kind dat normaal is.

Bang voor een zeelt
Met de vaste stok werd van alles gevangen: blankvoorn, ruisvoorn, vetje, kolblei, brasem en zwartbekgrondel. Toch hoopte ik nog op een mooie vis voor mijzelf. Die kwam er ook omdat Peter me de aanbeet gunde op zijn feeder. De andere twee feeders bleven visloos. Heerlijk dagje geworden, ook omdat er geen kinderen in het water zijn gevallen en alle hengels hebben het overleefd.



2 opmerkingen:

  1. Lekker gevist en genoten. Dat lijkt misschien heel gewoon, maar later zijn dit de mooiste herinneringen!

    Groet, Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was de eerste keer dat ze mee waren geweest. Zonder meer een speciale dag.

      Groet,

      Frank

      Verwijderen

Reageer