Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

woensdag 2 augustus 2017

Turn the tide

Het is alweer augustus. Mijn laatste nieuwe soort dateert van december vorig jaar. Heel veel vistijd heb ik niet en die paar pogingen om iets nieuws te vangen liepen uit op een fiasco. Vandaag was het doel mijn eerste augustus zeelt vangen. Omdat ik alles braaf noteer viel het op dat achter deze maand een hatelijke nul stond.

Ik begon met twee method feeders om die gewenste zeelt te vangen met pellets. De eerste uren gaan voorbij zonder dat er iets gebeurd. Een paar miezerige tikjes op de feeder bleek een blankvoorntje met grote honger te zijn. Een fatsoenlijke beet levert een misser op. Niet lang daarna trekt de andere hengel langzaam krom. Een vreemde dril bleek veroorzaakt te zijn door een schildpad ter grootte van een flinke pizza. Ik kon echt niet blij zijn met deze vangst en weigerde dan ook een foto te maken van dit ongewenste reptiel.

Langzaam begon ik de moed te verliezen. De optie om te verkassen was zeer aanlokkelijk. Wat echter niet zo aanlokkelijk was: de fietsband die zo goed als leeg was bij aankomst. Nog meer kilometers maken ging hem niet worden dus.

Drie uur na de start dan eindelijk een mooie beet. De zeelt waar zo gehoopt op was! Op deze vijver is ons opgevallen dat we nooit eentje groter vangen dan 49cm. Ook deze voldeed braaf aan het patroon: 47cm! Ik doe niks anders dan dat ik de eerste drie uren deed maar vlotjes hierna vang ik weer een zeelt. Weer 47cm. Gelukkig bewijzen de foto's dat het een ander exemplaar is.

Zeelt 1
Zeelt 2
Dan is nummer drie aan de beurt. Duidelijk minder van plan om mee te werken dan de andere twee zeelten. Als ik hem in het net heb vraag ik mezelf vol ongeloof af of deze de 50cm wel haalt. Het meetlint liegt niet en de eerste vijftiger op dit water is een feit.
Zeelt 3: 50cm
Drie zeelten achter elkaar. Mijn record op een dag is vier stuks. Wellicht dat ik dit aantal vandaag kan evenaren of zelfs overtreffen. De stemming is nu opperbest en ik heb het gevoel dat er nog meer gaat komen. Heel prettig vissen zo. Zelfs een zwartbekgrondel met een grote bek verpest dit niet.
Zwartbekgrondel
De aanbeet erna is van een brasem. Op zich geen verkeerde vis met 56cm maar ik zit nu in de zeelt-modus. Niet veel later sta ik weer met een kromme hengel. De vis verzet zich goed en ik ga eigenlijk ervan uit dat het een zeelt is. Toch blijkt het een brasem te zijn die ook nog los schiet. De vis ligt nog versuft op het water. Ik twijfel of ik hem wel moet scheppen want ja zo op het eerste gezicht is het toch geen PR. Wat ben ik een mazzelpik dat ik hem toch geschept heb. De vis blijkt namelijk 60cm te zijn! Een PR!
Brasem 60cm
Brasemslijm lokt vliegen
Het kan maar niet op: zeelt nummer vier komt ook even tijdelijk op het matje te liggen. Nog eentje en dan is het dagrecord gebroken. Klein detail: de feeder kan niet meer gevuld worden met voer. Op. Mag maar een kilo mee nemen en normaal is dat ruim voldoende op dit water.
Zeelt 4
Ik besluit 1 feeder op te ruimen en met de vaste stok kleine vis pesten. De andere feeder ligt met alleen haakaas in. Ik verwacht er niet veel van en ondertussen blijft het dobbertje van de vaste stok maar onderduiken. Een complete school bittervoorns was het haasje. Bizar was dat ze alle negen allemaal 7cm lang waren. Die claim ik als Nederlands record bij De Beet.
Bittervoorn
Het begint te regenen en ik vind het welletjes geweest. Heb leuk gevangen en kan er prima mee leven dat het dagrecord zeelten geƫvenaard is. Dan stuitert de feeder weer flink op en neer. Ook dit voelt aan als een serieuze vis. En het is een zeelt! Nummer vijf! En als klap op de vuurpijl: 51cm! Zo vang je in 26 jaar geen vijftigers op dit water, en nu 2 vijftigers op 1 dag. Ik kan niet anders dan dik tevreden inpakken. Die slechte start? Was ik alweer bijna vergeten.

Zeelt 5: 51cm

4 opmerkingen:

  1. Van gemiddeld naar groot, groter en bijzonder groot klein. Congratz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Frank. De vijver heeft je toch al veel voldoening gegeven in al die jaren !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks buurman. Toch de plek waar ik mijn eerste vis heb gevangen 26 jaar geleden met jou. En zeelt blijft leuk om te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer