Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

zondag 24 september 2017

Soortenjagen in Cobh

Een spontaan ingelast lang weekend Ierland geboekt met vrouwlief. Aangezien we graag ook veel van Ierland zelf willen zien is het vissen beperkt tot enkele uurtjes vanaf de kant. Dit zou genoeg moeten zijn om wat nieuwe soorten te scoren.

Cobh
Light Rock Fishing aan de diepwaterkade van Cobh leverde Brenda haar eerste Ierse vis op: horsmakreel. Niet veel later volgde mijn eerste Ierse vis: een kleine pollak en dat is gelijk een nieuwe soort voor mij: een lekker begin zo.
LRF
Eerste Ierse vis
We hebben goed beet en ik ben blij met nieuwe soort nummer 2: kliplipvis! In de tussentijd vangt Brenda zich scheel aan dwergbolk. Ook een soort die ik graag zou willen toevoegen aan mijn lijstje.

Kliplipvis
Ik vang nog zwarte grondels, horsmakrelen en diverse pollakken. Brenda sprak bemoedigend dat het me heus wel ging lukken die dwergbolk. Gelukkig kreeg ze gelijk.
Zwarte grondel
Horsmakreel
Pollak

Dwergbolk
Op een ondiep stuk met zandbodem verderop wist ik mijn eerste dikkopjes te strikken. In totaal zes soorten gevangen waarvan vier nieuwe! Een goed excuus om wat Murphy's naar binnen te gooien.

Dikkopje
Ook in een topland als Ierland vang je de grote vis niet zomaar. De zware hengel beaasd met makreel leverde me helemaal niets op. Zelfs op een boot kan het tegenvallen zo bleek toen een hoop mannen zwaar teleurgesteld aan land kwamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer