Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

donderdag 27 juli 2023

Soortenjagen in Denemarken

Vissen in Denemarken. De basis visvergunning die je op zoet en zout nodig hebt is online verkrijgbaar. Ben je minderjarig of bejaard dan hoef je deze niet aan te schaffen. Vis je op zoet water dan moet je ook nog de lokale vereniging sponsoren. Dat kan vaak ook online. Mijn grootste wens was vlagzalm vangen in het beekje dat bij Legoland stroomt: Grindsted Å. Å is Deens voor beek en over het algemeen komt de plaats die het grootste is aan die beek dan voor de Å. Bij het verkennen van de beek werd ik niet heel blij. Erg weinig plekken waar je aan de kant kon vissen en zeer helder water vol plantengroei en geen enkel teken van leven. Geen insect, geen kleine vis of grote vis... 

Legoland beek

Na een aantal dagen wikken en wegen is de knoop doorgehakt: niet gaan is sowieso geen vlagzalm vangen. Aangekomen bij het water geef ik eerst de spinner maatje 1 de kans. En na een aantal worpen was er even interesse van een visje met een smal neusje. Dat kon wel eens vlagzalm geweest zijn. De spinner was te groot voor dit exemplaar en ik bouw de montage om naar een schuifloodje en een mestpiertje. Ineens zie ik een grotere vis tussen de groente alleen bleef deze daar verstopt en liet zich niet lokken door mijn aas. Dan maar een verre worp waar ik niks kon zien. Dan ziet de vis mij tenminste ook niet. Vrij snel beet maar toch een lichte teleurstelling als het een forel blijkt te zijn. Evengoed stiekem blij dat er vis zit en het aas werkt. 

Forel nummer één

Blind onder een brug gooien levert ook vlot beet op. Dit voelt al groter aan en ook dit was een forel. Dan zie ik een klein visje midden in de beek. Zou wel eens mijn gewenste target kunnen zijn. Voorzichtig die worm voor zijn neus presenteren. En ik presteer het om tot twee keer toe mis te slaan terwijl het beest knabbelt aan mijn aas. De derde keer is het wel raak en tot mijn verbazing toch weer een forel... Je gaat dan bij jezelf te rade of je niet teveel aan wishful seeing doet en of de vlagzalm kans wel zo reëel is op dit kleine stukje beek waar je de vergunning van hebt. 

Beter formaat forel

Een stuk verderop ontdek ik weer een vis en ik ga er vanuit dat het een forel is. Op zich is het wel spannend als je alles ziet gebeuren en ik besluit deze vis ook aan te werpen. Ook deze vis besloot te happen. Pas toen ik de vis boven water tilde zag ik dat een vlagzalm was. In slow motion denk je die luttele seconden: niet vallen! Niet vallen! Gelukkig lag de vis netjes op de onthaakmat. Helemaal happy met deze soort en ik realiseer me dat dit mijn eerste nieuwe soort is waar mijn zoontjes live bij waren. Vijftien jaar wist deze soort me te ontglippen op plekken waar het met wat geluk mogelijk is om hem te vangen.

Vlagzalm

Grindsted Å




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer