Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

maandag 6 april 2015

Soortenjagen in Curaçao (Deel 1: vissen in de mangrove )

Een lange stilte op deze site. Een hele hoop smoezen om niet te gaan vissen. Je kent het wel. Drukte op het werk, kids entertainen en blessures van ouderdom. Toch was het ook een beetje de spreekwoordelijke stilte voor de storm. Om te vieren dat vrouwlief haar diploma heeft gehaald en meteen erna een baan heeft gevonden, boekten we een reisje Curaçao. Curaçao is een tropisch eiland in de Caribische Zee waar meer dan 600 soorten te vinden zijn. Niet dat ik de illusie had ze wel even allemaal te gaan vangen maar een paar nieuwe soorten moest toch wel gaan lukken.

Heerlijke stek
De ondiepe mangrove is een plek waar jonge vis kan opgroeien. Veilig voor grote vis en warmer dan de open zee. Helemaal veilig is de plek niet. Onderstaande foto was genomen met mijn onderwatercamera toen ik alleen mijn snorkel bij had. Toen ik terug kwam met hengel zag ik een pelikaan wegvliegen. Die had goed zijn best gedaan want het gros was ineens verdwenen...

Tussen de mangrove wortels
Toch waren enkele uurtjes vissen bij uitstekend weer goed voor zes nieuwe soorten. Dus tevreden terug naar het appartementje waar allerlei tropische kippen zoals kolibries en papegaaien het vakantiegevoel op een aangename manier extra versterkten.

Geelstaart monniksvis
Zilveren mojarra
Schemerige monniksvis
Franse grombaars
Geelstaart snapper
Eekhoornvis







1 opmerking:

  1. Hallo. Wat is het beste kunstaas om te vissen vanaf het strand in Curacao? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer