Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

maandag 6 april 2015

Soortenjagen in Curaçao (Deel 2: vissen in de Jan Thiel Baai)

Na het peuteren in de mangrove was het tijd voor een andere stek. De Jan Thiel Baai. Vanaf de Zuidkant kun je proberen te vissen maar tussen de strandstoelen, restaurants, duikschool en hotels mag je er op rekenen zo weg gestuurd te worden. De Noordkant werd het dus. Een paar meter uit de kant ondiep met een rotsige bodem waarna het steil afliep. Als je ver gooide zat je in feite in een diepe krater te vissen.
Jan Thiel Baai
Het eerste visje wat ik daar ving heeft een bijzondere naam. Ik loop het risico de verkeerde bezoekers te trekken maar ik kan er niks aan doen dat men hem deze naam heeft gegeven. Google gerust zijn Latijnse naam om mee te checken of ik de vis juist vertaald heb: Halichoeres bivittatus. Glibberig is hij in elk geval. Het formaat is erg bescheiden. Vissen determineren kan al aardig lastig zijn omdat ze erg op elkaar lijken of zelfs kruisen. Deze lipvis presteert het om er anders uit te zien als ie volwassen is. Zie onderstaande foto's.
Glibberige snikkelvis (volwassen)
Glibberige snikkelvis (juveniel)
Dan heb ik actie op de werphengel die ver in ligt. Na een paar meter indraaien zit de lijn vast aan de rand van de krater. Ik loop tot mijn middel in het water om de lijn rustig los te maken. Het levert me mijn honderdste soort aller tijden op: een vreemde vis met wel heel lange sprieten! Een Afrikaanse pompano.

Afrikaanse pompano
Na deze vangst duikt er weer een vreemde snuiter op. Een platvis met blauwe cirkels en een heel lange sprietige borstvin. Een passende naam heeft ie wel, die pauwbot.

Pauwbot
De koek is nog niet op en weer vang ik een klein maar mooi visje. Tegen deze naam kun je moeilijk bezwaar hebben: een blauwkopje.

Blauwkopje
De laatste inworp is ook weer raak. Een baarsachtige met een enorme muil. Weer hartstikke tevreden na een paar uurtjes vissen.

Bloedrode juweelbaars

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer