Intro Soortenjager

Ik ben een soortenjager. Dat wil zeggen dat ik elke vissoort wil vangen. Het vangen van een nieuwe vissoort geeft mij immers een grotere kick dan het vangen van mijn duizendste brasem. Leg je zelf geen beperkingen op als je een soortenjager wil zijn. Bekijk elke stek als een mogelijkheid om een nieuwe soort te vangen. Een tiendoornige stekelbaars zit bijvoorbeeld immers in superondiep water vol plantengroei. Water waar elke normale visser hard voorbij loopt omdat er toch geen vis zou zitten... Leer je gewenste vissoort kennen. Hoe meer je weet hoe succesvoller je zult zijn. Waar kun je je soort vinden? Wat eet die soort? Wanneer is hij actief? Hoe kun je hem vangen? Je zult met tegenslag te maken krijgen. Je ziet al gauw een belangrijk detail over het hoofd waardoor je missie niet slaagt. Maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het je gelukt is om een soort toe te voegen aan je soortenlijst!

donderdag 9 april 2015

Soortenjagen in Curaçao (Deel 3: vissen in de Caracasbaai)

De Caracasbaai is een stuk groter en dieper dan mijn vorige stekken op Curaçao en hopelijk levert dat nieuwe soorten op. Bij het snorkelen viel meteen op dat hier gruwelijk veel vis zat. De foto's geven eigenlijk maar een fractie weer van wat er allemaal zat. Onderwater fotograferen is een kunst. De vissen zitten vaak niet stil en de fotograaf zelf deint ook wat rond op de golven.

Vis genoeg
Meer vis
Weer twee op mijn verlanglijstje
Om een lang verhaal kort te maken werd ook nu weer succes geboekt met het vangen van nieuwe soorten. Eerste nieuwkomer hier was een geep. In Nederland hebben we het maar wat gemakkelijk met één soort geep. In Curaçao komen maar liefst zes soorten voor en de Nederlandse gewone geep zit daar niet bij.
Atlantische geep
Dat het identificeren van al het tropische spul niet altijd even gemakkelijk is bleek wel bij de twee vangsten daarop. Fish ID Thinktank USA (Ben, Martini, Ryan, Kenneth & Patrick) bood uitkomst.
Blauwkopje juveniel
Prinses papegaaivis juveniel
Roodstaart papegaaivis

Caribische geelkop lipvis
Mijn vrouw wilde haar geluk met de hengel ook wel eens uitproberen. Het onthaken laat ze wijselijk aan mij over maar de rest kan ze zelf. Uiteraard presteert ze het om zomaar drie nieuwe gave soorten te vangen die ik de hele vakantie niet te pakken krijg. Chapeau!
Puddingvrouw lipvis
Sergeant majoor
Bandstaart puffer (knorren kan hij als de beste!)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer